Sådan kan man montere 2х2 Rubiks terning: trin for trin instruktionen

Der er forskellige kombinationer, ordninger, formler og algoritmer til montering af Rubik’s Cube. Vi har udarbejdet trinvise instruktion i billeder for dem, der lige er begyndt at blive involveret i sådanne puslespil.

1

Sider betegnelse

  • Højre R (right).
  • Venstre L (left).
  • Top U (up).
  • Forsiden F (front).

Sider betegnelse

For at samle en terning skal du først beherske kombinationen af Pif-Paf, som består af 4 bevægelser:

  1. R – op;
  2. U – til venstre;
  3. R – ned;
  4. U – til højre.
2

Rotation af grænser

Hæv højre side (R) op.

Rotation af grænser

Drej top side (U) til venstre.

Rotation af grænser

Træk højre side (R) ned.

Rotation af grænser

Drej top side (U) til højre.

Rotation af grænser

Kuben vil erhverve sin oprindelige position, hvis du følger instruktionerne og bruger PIF-PAF-algoritmen 6 gange i træk.

Rotation af grænser

3

Montering af nedre lag

Nu kan du blande og begynde at samle terningen.

Montering af nedre lag

Vi samler det hvide lag og placerer det i bunden af terningen. For at gøre dette skal du kigge efter det grøn-orange-hvide firkant (det kan være andre med et hvidt firkant) og læg det i hvidt ned.

Den samme orange-hvide terning skal placeres hvidt til højre for den orange terningen. For at gøre dette søger vi efter det ønskede element, roterer toplaget og placerer det på højre side.

Montering af nedre lag

I vores tilfælde ser den orange firkant ret ud, og hvid – til højre. Efter at det nødvendige hjørne har taget plads, skal det skrues ned, for dette skaber vi en kombination af PIF-PAF, indtil den falder på plads.

I dette tilfælde tog det kun en Pif-Paf for at gøre de orange og hvide terninger tage den rigtige position.

Montering af nedre lag

4

Elementerne i det nedre lag

Drej terningen og kig efter den samme blå-hvide terning, som i venstre hjørne.For at gøre dette skal du dreje toplaget igen og indstille det nødvendige element på højre side: Den blå firkant ser til højre, og den hvide ser op. Ved hjælp af PIF-PAF (det tog at gøre algoritmen 3 gange), drejer vi terningen ned til den ønskede position: to blå terninger skal være placeret i nærheden, og det hvide gik ned. Det er kun at sætte en hvid firkant for at samle det nedre lag.

Elementerne i det nedre lag

5

Toplag

Drej terningen og kig efter et rødhvitt hjørne, samtidig drej det top lag. Rød ser lige og hvid – højre. Vi gør allerede bekendt PIF-PAF (det viste sig i 1 gang) og alle terninger er på det rigtige sted.

Toplag

6

Øvre hjørner

Vi går videre til anden etape: vi udsætter de øverste hjørner og roterer toplaget.

Lav en oversigt af terningen tjek hjørnerne. Skal matche mindst 2. Hvis dette ikke sker, skal du vælge farven på en hvilken som helst lavere terning (for eksempel rødgrøn), se efter det samme i det øverste lag, sæt det over den nederste og kontroller sammenfaldet af hjørnerne. Gentag denne manipulation indtil 2 hjørner begynder at matche.

I vores tilfælde matchede den rødgrønne og rødblå.

Øvre hjørner

De to hjørner af de blå-orange og grøn-orange farver er ikke etableret over deres par, så du skal bytte dem. For at gøre dette placerer vi Rubiks kubus, så hjørner, der ikke falder sammen, ser til højre. For at bytte hjørnerne skal du gøre PIF-PAF 1 gang.

Øvre hjørner

7

Placering af kube hjørner

Når du har gjort PIF-PAF 1 gang, skal du udføre en kombination af F til venstre, U til højre, F til højre. Lad os undersøge nøje.

  • F (frontlag) drej til venstre.
  • U Drej til højre.

Placering af kube hjørner

  • F drej til højre.

Placering af kube hjørner

På denne måde sætter vi alle hjørnerne på deres pladser, og nu kan vi samle det næste lag.

8

Gul lag

Vi starter den tredje etape: saml det gule lag. For at gøre dette skal du dreje terningen hvide lag op, og så placerer vi de gule firkanter nederst.

Drej terningen, så den gule firkant er i nederste hjørne på højre side. I vores tilfælde er det drejet til højre.

Fra dette tidspunkt behøver vi ikke at dreje terningen i forskellige retninger, men rette det og lave PIF-PAF, indtil den gule firkant er i bunden. Vi var nødt til at slå PIF-PAF kombinationen 2 gange, så den gule firkant var på plads.

Gul lag

9

Nedre dele i forsamlingen

Når vi har afsluttet PIF-PAF, mens vi stadig holder kuben ved det øverste lag, drejer vi det nederste lag med den næste gule firkant i hjørnet på højre side.

På dette tidspunkt, den gule vender fremad. Vi er kun interesserede i det rigtige hjørne, vi er ikke opmærksomme på venstre. Igen laver vi PIF-PAF (gentag 3 gange), indtil den gule firkant ser ned. Allerede to gule farver har taget deres pladser.

Nedre dele i forsamlingen

10

Den sidste etape

Ved at holde det øverste lag går vi til det ønskede hjørne med en gul firkant, som ser til højre, og laver PIF-PAF. Nu er der 3 gule firkanter på bunden.

Den sidste etape

Fastgør det øverste lag, flyt det sidste gule firkant og lav PIF-PAF. Alle de gule firkanter er nu nede.

Den sidste etape

Det er kun at dreje laget til paret af terninger, og terningen er samlet.

Den sidste etape



Hvis du ser en fejl, skal du vælge et tekstfragment og trykke på Ctrl + Enter.

Kan du lide denne instruktion?

0 Ja Nej 0

Add comment

E-mail is already registered on the site. Please use the Login form or enter another.

You entered an incorrect username or password

Sorry, you must be logged in to post a comment.